Seher Karabol (1939)
Yapımcı, Kurucu
29.03.2017
1939 Lüleburgaz doğumluyum. İstanbul’da büyüdüm. İstanbul Üniversitesi Arnavutköy Robert Koleji’nden mezun olup, Hukuk Fakültesi’ne devam ettim. 1974 yılında telif hakları ajansı olarak Umut Sanat şirketini kurdum.
Animasyona ilginiz ne şekilde başladı? Sizin için ne ifade ediyor ve bu mecrayı neden seçtiniz?
Kitap ve animasyon da dahil her tür 7. sanat yapıtlarını temsil etmek ve Türkiye’deki basım ve gösteri haklarını koruma üzerine çalıştık. 1974’ten itibaren o yılların dünya animasyon çalışmalarının doruğunda olan Polonya, Çek, Macar, Romen, Bulgar ve Zagrep animasyon öncü okulunun Türkiye’deki temsilciliğini yaptık. Zaman içinde Japon animasyonlarını ve Avrupa çalışmalarını Türkiye ekranlarına taşıdık. Örneğin Şirinler’in çizeri Peyo’nun kurduğu Belçika firmasının Türkiye’de hem merchandising hem çizgi film haklarını 30 yıldan daha uzun bir süre temsil ettik ve yine ilk uluslararası merchandising (lisanslama) kontratını gerçekleştirdik. Umut Sanat yukarıda belirttiğim telif hakları konusunun haricinde sinema filmi ithalatı sinema salonları işletmelerini devam ettirirken, 1995 yılında sinema filmi ve belgesel yapımı bölümünü kurduk.
Öncelikle çok önemsediğim çalışmanız için sizi kutluyor ve kendi adıma teşekkür ediyorum. Ben ne yazık ki bir animatör değilim. Fakat, 1997 yılında, Umut Sanat Ürünleri’nin kurucularından biri ve Başkanı olarak kısa bir süre sonra Genel Koordinatörümüz olan Dr. Tekin Özertem’in önerisi ve Yönetim Kurulumuzun da onayı ile ülkemizde animasyon sektörünün oluşması ve gelişmesi için şirketimiz bünyesi içinde bir animasyon ünitesinin kurulması ve yaşaması için emek verdim. Ama ne yazık ki yedi yıl süren bu girişim ve çabamız ülkemizde TRT dışındaki televizyon kuruluşları tarafından pek önemsenmedi. Yurt dışındaki kuruluşlar için gerçekleştirdiğimiz üretimlerin getirisi de zaman zaman 30 kişiyi aşan animatörün yer aldığı bu çabamızı sürdürebilmemize olanak vermedi.
Animasyon ünitemiz yoğunluk olarak 2D eserler üretti. Bizim alt yapımız sinemadır. Yerelden evrensele ulaşmak istedik. Onun için Anadolu ve Türk kültüründe yer alan animasyon potansiyelini değerlendirmeye çalıştık. Ürettiğimiz “Nasreddin Hoca” (13×2’), Piyale Madra’nın “Piknik” serisi (107×7’’), Yaşar Kemal’in “Filler Sultanı İle Kırmızı Sakallı Topal Karınca” kitabımız sinema filmi hazırlıklarını yaparken; (Yaşar Kemal tasarladığımız karakterleri beğeni ile onayladı) 1998 Dream Works’ün “Antz” filmini anons ettiği için çalışmalarımıza ara vermiştik. Animasyon ünitemiz ayrıca yurtdışına da servis verdi: İtalya ile Titanik (90’) sinema filmi, Yunanistan ile reklam filmi, Fransa ile Papirus (13×26’) yılın en iyi Avrupa çizgi filmi seçildi.